Thursday, September 11, 2014

Survival Isteri orang kapal (part 2)

Bila waktu melawat seterusnya (pukul 4:30 petang), of course la en suami ku yang pertama masuk. Muka sangat penat. Mau taknya, marathon masak, cari kereta sewa, drive dari Terengganu sampai Seremban. Tak sempat rehat, menunggu pulak kat luar wad, oh en suami, jasa mu d kenang.

Time melawat ni la doktor terangkan semuanya. Risiko yang aku bakal melahirkan bayi pra matang dan apa pulak risiko jika bayi tu pra matang semuanya lah. Untuk pengetahuan korang, bayi pra matang sangat2 mencabar untuk di besarkan.(Nak tau lebih detail nnt tanya ye). Doktor cakap hanya risiko. Risiko maknanya tak semestinya perkara tu akan berlaku. Semua itu ketentuanNya. Berserah kata doktor. So kami berdoa dan berserah, mudah2an bayi dalam kandungan tu di lahirkan bila tiba waktunya nanti. Dan doktor bagitau lagi yang aku dalam pemantauan, tidak d benarkan balik, tidak d benarkan keluar jalan2 even keluar dari pintu wad tu pun kene berteman. Ku pikir2, nak tunggu cukup bulan, sebulan la nampaknya bertapak d wad.

Petang tu jugak adik beradik sume pakat2 sampai. Penuh kawasan wad tu dengan adik beradik aku je. Aku belum nak bersalin lagi woi. Ni semua Fawaaz la punya pasal. Dia la yang heboh bagitau semua orang yang aku masuk wad. Ke dia salah bagitau yang aku dah nak bersalin, tu yang semua pakat2 datang tu. Tapi Alhamdulillah. Terasa diri ini sangat di sayangi.

Hari pertama berjaya di harungi. Masuk hari ke dua, aku da mula bosan, Da mula kais2 cadar. Bukan cadar aku je, habis cadar pesakit lain sume aku kais. Sorang2 aku tanya apa masalah sampai kene masuk wad. Macam2 kes. Baru aku tau rupanya ada macam2 kes orang mengandung ni. Patut la ibu tu no 1.2.3. sebab bukan kecik2 cabaran yang d lalui. Ayah baru yang ke 4. Rata2 diorang sangat surprise dengan masalah aku. Even nurse pun ada yang terkejut dengan kes aku. Apa ntah si kecik ni buat dalam perut sampai bocor kantung bayi tu. Main bola ke apa dia dalam tu? Ntah la. Hanya Allah yang tau. Sampai sekarang aku masih tak tau punca kantung bayi boleh bocor, sbb doktor pun tak tau. Kalau tak, boleh bagitau korang, so ibu mengandung boleh la berhati2.

Hari ke tiga, en suami da kene pulang ke kapal balik. Sebab dia tinggalkan duit untuk orang kapal makan cuma untuk 3 hari. Katanya dia akan arrange untuk dia dapat balik cuti terus. Aku pun kembali muram. (nangis masa dia kene balik sana, tapi dia tak tau, hihi). So sementara dia masih d Terengganu, mak la yang ganti tempat dia. Setiap kali waktu melawat tengahari n petang, mak akan sampai. Collect segala yang nak d basuh, belikan makanan. Alahai mak, jasamu bukan takat melahirkan, menyusukan dan membesarkan. Tapi sampai anaknya ni dah kawen, dah nak beranak pun, mak tetap treat macam budak2. Sayang mak sangat.

Lepas seminggu, baru en suami dapat cuti. Lama jugak. Kot2 la aku kene melahirkan masa dia jauh, aduh. Tu pun puas dah dia ugut orang opis. Kalau tak buat gitu tak dapat balik kot. So hari2 yang di lalui hanyalah menuggu setiap kali waktu melawat. Sebab duk tunggu en suami datang. Ada jugak mertua ku jenguk sbb dia jaga cucu, so susah skit dia nak datang. Selain dari waktu melawat, aku la yang g melawat orang lain. Pantang ada orang baru admit wad, aku la penyambutnya. Bosan beb. Sok korang lak kene baru tau. (eh, tak baik doakan orang).

Next day, ntah hari ke berapa ntah, aku mintak kak za bawakkan laptop ke wad. Bahaya sbb orang keluar masuk. Tapi aku dah bosan tahap mencarik dinding. So bila ada laptop, banyak yang aku boleh buat. Especially siapkan kerja master aku yang tertangguh. Yang first draft aritu kak lin (kawan kelas master) da tolong hantarkan ke shah alam.  En suami la yang g ambik correction aku kt shah alam. Sesat barat dia. Last2 jumpa jugak. So dari situ la aku boleh betulkan mana yang salah semua tu.

Then, en suami jugak la yang tolong hantar keje tu ke shah alam balik. Senang cerita, aku boleh grad master sem tu sebab dia la. Kalau dia tak sudi, mau extent lagi aku. Last sekali, bila da confirm boleh print, aku mintak tolong kak lin lagi sekali sebab nak print hard cover banyak sangat formatnya. Takut en suami ku pening. So dissertation ku d print sama har aku masuk labour room. Masa kak lin call nak tanya pasal signature, aku da kat dalam labour room.(Jasamu d kenang kak lin).

Citer dalam labour room tu tak yah la ye. Anakku lahir esoknya, hari selasa pukul 1:50 am dan di beri nama Muhammad Ahnaf Shafie bin Mohd Faiz. Sekarang da setahun 6 bulan dah hero kecik tu. Doakan dia sihat sejahtera dan jadi anak soleh dunia akhirat. Amin.

Sekian...

No comments:

Post a Comment