Tuesday, February 10, 2015

Ruam susu bayi

Assalamualaikum semua!


Actually Ahnaf tak kene pun ruam susu. Tapi ku terpanggil nak tulis entry ni sebab ramai kengkawan ngadu anak dia kene ruam susu. Gambar atas ni contoh ruam susu yang di alami oleh anak kecik kita. Ruam susu ni macam jerawat tau. Omputih panggil baby acne. Dia akan tumbuh sekitar pipi yang gebu tu, dahi dan kepala. Biasanya terjadi di minggu-minggu awal kelahiran. 

Untuk bayi yang minum susu ibu, sebenarnya bukan susu ibu tu punca ruam. Tetapi apa yang ibu-ibu makan. Contohnya, bayi allergic telur, dan ibu yang menyusukan bayi makan telur. Makan terhasil lah ruam susu. Ingat ye, susu ibu adalah susu terbaik tau.

Ruam susu ni boleh menyebabkan rasa gatal dan jadi punca la bayi tak selesa. Alkisah, bila bayi tak selesa, maknya pun tak rehat la, ye tak? Jadi, kita sebagai ibu perlu mengatasi masalah ruam susu ni. Ataupun ambil langkah berjaga-jaga bagi mengelakkan bayi terkena ruam susu.

So harini saya belanja tips untuk mengatasi ruam susu bayi.

  1. Ibu! Hindari penyebab utama ruam susu. Ini untuk ibu yang menyusukan bayi mereka. Jaga pemakanan. Kenal pasti makanan yang menjadi punca bayi allergic. Contohnya: Telur, ayam, daging, ikan, kekacang.
  2. Segera bersihkan titisan susu di pipi bayi. Jangan biarkan susu mengering di pipi bayi.
  3. Jauhkan bayi dari berpeluh. Ini akan memudaratkan lagi ruam pada bayi.
  4. Sapu pipi bayi dengan krim yang bebas paraben dan tiada bahan kimia berbahaya. (gambar atas tu testimoni krim yang selamat untuk bayi).
Semoga bermanfaat

p/s: Kalau berminat dengan krim bebas paraben dan bebas bahan kimia berbahaya tu, boleh roger-roger saya. Special price untuk anda..


Pengedar sah anda,

Siti Fabillah Mohd Yunos (958164)
0196624455
sitifabillah@yahoo.com
COD area Seremban, Senawang, Rasah, Sikamat.
Poslaju seluruh Malaysia


No comments:

Post a Comment